PENJAWAT AWAM LEBIH SELESA BEKERJA DIBAWAH KERAJAAN PN

 


1. Sebagai penjawat awam, saya telah melalui pentadbiran lima Perdana Menteri di Putrajaya. Ia suatu peluang yang menguja kerana saya datang dari negeri miskin dan keluarga miskin tetapi sentiasa berazam untuk memperbaiki diri, keluarga, masyarakat, bangsa dan negara.

10. Saya percaya perkara itu berlaku kerana TSMY telah melalui pahit maung politik yang panjang. Saya masih ingat bagaimana TSMY semasa menjadi pegawai Bank di Johor pada tahun 1970an telah membantu TS Syed Mokhtar AlBukhary mengembangkan bisnesnya dalam perladangan dan peruncitan. Hari ini TSSMA sudah sangat berjaya dan menjadi salah seorang individu Melayu terkaya di Malaysia.

11. Berdasarkan pengalaman saya, selepas kita berjaya melepasi pandemik Covid-19 inshaallah pada bulan September dan Oktober ini, saya lihat TSMY akan mampu memacu negara dan rakyat Malaysia ke arah yang lebih baik. Wawasan itu ada dalam Wawasan Kesemakmuran Bersama 2030 yang saya lihat lebih komprehensif berbanding Wawasan 2020.

12. Saya seorang penjawat awam, saya berkhidmat kepada semua Perdana Menteri di atas, saya tidak pernah bertemu PM TSMY tetapi saya bekerja tanpa PM mengetahui siapa saya.

13. Akhir sekali, satu perbezaan yang ketara ialah TSMY dikelilingi ramai para intelektual dalam negeri berbanding era Jho Lo, era Kalimullah, era Patrick Lim, era Vincent Tan, era Daim dan sebagainya. Sebab itu, sebagai penjawat awam, saya merasakan inilah Kerajaan dan Perdana Menteri paling aman dan nyaman.

14. Kesimpulan, saya tajukkan artikel kali ini dengan tajuk Hero Dalam Diam. Selamat Membaca.

2. Semasa Tun Dr. Mahathir (TDM) menjadi PM kali pertama (1981-2002), ianya dipenuhi pelbagai warna politik sehinggakan Mat Sabu pernah menggelar TDM sebagai Bapa Perompak, Maha Firaun dan sebagainya. Sisi KLCC, Menara KL, Litar Sepang, KLIA menjadi kebanggaan tetapi tidak dapat menyembunyikan kegagalan Perwaja, Bakun, skandal BMF dan banyak lagi. You name it!

3. Ketika Pak Lah memerintah, sangat kurang pembangunan fizikal kerana Pak Lah memberi tumpuan kepada Islam Hadhari, kemanusiaan dan kesederhanaan. Mukhriz Mahathir menulis surat terbuka memaksa Pak Lah meletak jawatan. Dengan tekanan kuat dari TDM sendiri akibat kekecewaan Pak Lah membatal jambatan bengkok Johor-Singapura, akhirnya Pak Lah berundur dalam keterpaksaan.

4. Datang kepada DS Najib, pembangunan fizikal kembali rancak dengan projek-projek mega seperti MRT, keretapi laju, Bandar Malaysia tetapi skandal 1MDB dan SRC sukar disembunyikan. Dengan kekuatan kewangan kepada jentera parti dan Kerajaan di zamannya, Najib tetap gagal melawan arus rakyat dalam PRU14.

5. Apabila TDM kembali menjadi PM, TDM berusaha merombak apa yang Najib telah lakukan. Namun, 22 bulan tidak memberikan kesan yang mendalam kerana DS Anwar Ibrahim and the geng tidak sabar menggantikannya. Digelar Jabatan Netizen, Kerajaan Paling Gagal Di Dunia kerana pemberian wang ehsan RM30.00 sahaja .

6. Apabila TS Muhyiddin diberikan peluang oleh Allah SWT meneraju negara tercinta ini, beliau mewarisi keadaan politik, krisis, ekonomi dan sosial yang serba baru. Tidak ada parti politik clear majority, fitnah siber bermaharalela, ekonomi dunia dan negara merudum dek pandemik Covid-19 dan pergaduhan Anwar-TDM berdekad-dekad, membuatkan TSMY mewarisi keadaan politik negara paling sukar berbanding keempat-empat mantan Perdana Menteri di atas.

7. Namun begitu, sebagai penjawat awam, saya berasa lebih tenang ketika ini kerana tidak ada gerakan besar memburuk-burukkan, membuat fitnah atau mematikan politik Anwar, berbanding zaman TDM semua agensi dipergunakan untuk memastikan Anwar dan pembangkang tidak memerintah.

8. Kedua, saya melihat mesyuarat-mesyuarat yang dipengerusikan TSMY sebagai Pengerusi seperti Mesyuarat Kabinet amat-amat tenang, tidak ada pergaduhan, tidak ada pulau-memulau, tidak ada pra cabinet meeting, sebaliknya keputusan mesyuarat setenang air sungai yang mengalir.

9. Berbanding era TDM, sebelum mesyuarat sebenar kabinet, biasanya TDM akan bermesyuarat dengan menteri-menteri UMNO terlebih dahulu. Mesyuarat selalunya tegang, panas dan menggunakan kuasa veto. Ini tidak berlaku sekarang, amat-amat tenang.

Dr. Zach,
Political Science,
Putrajaya. 27 Julai, 2021.

(Penulisan Pandangan Penjawat Awam)

Comments